انجمن علمی تاریخ دبیرستان پسرانه معارف اسلامی شهرکرد

جمعی از دانش آموزان این دبیرستان با راهنمایی دبیر محترم تاریخ ، اقدام به تشکیل انجمنی علمی در حوزه تاریخ نموده اند که ان شاءالله نتایج حاصل در این وبلاگ به نمایش درخواهد آمد.

انجمن علمی تاریخ دبیرستان پسرانه معارف اسلامی شهرکرد

جمعی از دانش آموزان این دبیرستان با راهنمایی دبیر محترم تاریخ ، اقدام به تشکیل انجمنی علمی در حوزه تاریخ نموده اند که ان شاءالله نتایج حاصل در این وبلاگ به نمایش درخواهد آمد.

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه

هجرت، مبدأ تاریخ مسلمانان

هر قوم و ملیتی، یک مبدأ تاریخ خاص را برای خود انتخاب می کنند. مبدأ تاریخ مسلمانان نیز در زمان حکومت خلیفه دوم، تعیین شد. هر چند در اسلام، حوادث مهمی چون ولادت پیامبر(ص)، مبعث پیامبر(ص)، فتح مکّه و رحلت پیامبر(ص) وجود داشت، ولی با پیشنهاد حضرت علی(ع) و به دلیل اهمیت فراوان هجرت پیامبر(ص) از مکّه به مدینه، این رویداد، به عنوان مبدأ تاریخ مسلمانان برگزیده شد.

اهمیت هجرت پیامبر(ص) در پیش رفت اسلام

با هجرت پیامبر(ص) از مکّه به مدینه، فصل نوی از تاریخ اسلام آغاز شد. قبل از هجرت پیامبر(ص)، مسلمانان فاقد قدرت اجتماعی و سیاسی بودند، امّا پس از هجرت پیامبر(ص)، بلافاصله دولت اسلامی تشکیل شد و با سرعت فراوانی در تمام بخش ها پیش رفت کرد. هجرت پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان به مدینه، موجب شد که اسلام از خطرِ نابودی در محیط خفقان آور مکّه نجات یابد.

هجرت پیامبر اکرم در کلام وحی

در پایان سال سیزدهم بعثت، پیامبر(ص) در پی نقشه کفّار قریش برای قتل ایشان و به فرمان الهی، از مکّه به مدینه هجرت فرمود. خداوند متعال در آیه چهلم از سوره توبه از این هجرت و نیز از امدادهای خود به پیامبرش، چنین یاد می کند: «[ای کسانی که ایمان آورده اید] اگر پیامبر را یاری نمی کنید[بدانید که] خداوند او را[در مشکل ترین لحظات] یاری کرد، آن هنگام که کافران، او را[از مکّه] بیرون کردند، در حالی که دومین نفر بود[و تنها یک همراه داشت]. در آن هنگام که آن دو(پیامبر(ص) و ابوبکر) در غار بودند، پیامبر به همراهش می گفت: «غم مخور خدا با ماست». در این موقع، خداوند، سکینه و آرامش خود را بر او فرستاد و او را با لشکرهایی که مشاهده نمی کردید تقویت کرد و گفتار کافران را پایین قرار داد. و سخن خدا بالاست و خداوند، عزیز و حکیم است».

 

 

چرا هجرت به مدینه؟

از جمله دلایلی که موجب شد تا پیامبر(ص) مدینه را هجرتگاه خویش برگزیند به این موارد می توان اشاره کرد:
الف. پیوند فامیلی پیامبر(ص) با برخی از قبیله های مدینه زیرا مادر عبدالمطلّب(جدّ پیامبر) اهل مدینه بود؛
ب. موقعیت جغرافیایی مدینه(زیرا راه مکّه از مدینه می گذشت)؛
ج. آبادانی و ثروت مدینه(زیرا مدینه، شهری با زراعت و رونقدار بود)؛
د. آمادگی ذهنی مردم مدینه برای پذیرش رسالت ایشان(زیرا یهودیان مدینه به آمدن پیامبر اسلام بشارت داده بودند)؛
ه. نیاز مردم آن روز مدینه به آرامش و مردی صلح جو(زیرا آنان از جنگ های پی درپی دو قبیله اوس و خزرج خسته بودند)؛
و. متمدّن و با فرهنگ بودن مردم مدینه(زیرا آنان ریشه یمنی داشتند).

 

 

 

سرانجام هِجرت پیامبر(ص)

پیامبر(ص) که به فرمان خداوند از مکّه هجرت فرمودند، پس از روزها پیمودنِ راه و نیز پس از پیوستن علی(ع) و همراهانش به ایشان در«قُبا»، در روز جمعه شانزدهم ربیع الاوّل، در میان استقبال پرشور مردم مدینه وارد این شهر شدند و این چنین برگ زرّینی در تاریخ اسلام ورق خورد. در همین روز، اوّلین نماز جمعه تاریخ اسلام به امامت شخص پیامبر(ص) برگزار شد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۷
انجمن علمی تاریخ دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد

آشنایی با هفته پژوهش



۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.

هفته پژوهش از  25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.

موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.

در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازها را پاسخ گویند و راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و  مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می‌شود.‌

تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه  دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۱۶:۴۵
انجمن علمی تاریخ دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد

بسم الله  الرحمن الرحیم

5آذر ، امام(ره)فرمان تشکیل بسیج راصادرکرد

تاریخ ایرانی: در روز ۵ آذر ۱۳۵۸ بنیانگذار جمهوری اسلامی خواستار آموزش نظامی همگانی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی شد.

امام خمینی در جمع اعضای سپاه پاسداران مرکز تهران، با تاکید بر لزوم وحدت و آمادگی در برابر تهدیدهایی که علیه کشورمان در جریان است، تاکید کرد: «مملکت اسلامی همه‌اش باید نظامی باشد و تعلیمات نظامی داشته باشد... همه جا باید این طور بشود که یک مملکتی بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد، بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد...»

سخنان امام مبنی بر لزوم آموزش نظامی همگانی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیون خیلی زود با استقبال طیف‌های مختلف گروه‌های سیاسی و مردم قرار گرفت. چند روز بعد یعنی در روز ۱۲ آذر‌‌ همان سال بود که قانون اساسی جمهوری اسلامی در یک همه‌پرسی به تایید مردم رسید. در اصل ۱۵۱ این قانون تصریح شده بود که: «به حکم آیه کریمه «واعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم» دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزش نظامی را بر طبق موازین اسلامی فراهم نماید، به طوری که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند، ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.»

اینچنین بود که مقدمات تشکیل بسیج با نام اولیه سازمان بسیج ملی فراهم شد. چند ماه پس از سخنان امام درباره ارتش ۲۰ میلیونی، شورای انقلاب در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی را تصویب و برای اجرا به وزارت کشور ارسال کرد.

متن کامل لایحه قانونی تشکیل سازمان بسیج ملی بدین شرح بود:

«ماده ۱: در اجرای فرمان رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد، آموزش و بسیج ارتش بیست میلیونی جهت پیشگیری و مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز نظامی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سوانح طبیعی، سازمانی به نام سازمان بسیج ملی زیر نظر فرمانده کل قوا و وابسته به وزارت کشور تشکیل می‌گردد.

ماده ۲: شرح وظایف و تشکیلات و پست‌های سازمانی سازمان بسیج ملی با تأیید سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه خواهد شد.

ماده ۳: آئین نامه اجرایی این لایحه قانونی بوسیله وزارت کشور و سازمان امور اداری و استخدامی کشور تنظیم و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.»

در پی شروع جنگ تحمیلی موضوع آموزش نظامی همگانی و تشکیل بسیج بسیاری از مشکلات پیش روی کشور را حل کرد و مردم آموزش‌دیده فوج فوج به جبهه‌ها اعزام شدند. ۲۸ دی ماه ۱۳۵۹ شهید رجایی، نخست‌وزیر وقت با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: «قانون راجع به ادغام سازمان بسیج ملی (مستضعفین) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در جلسه مورخ بیست و هشتم دی ماه ۱۳۵۹ مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره ۱۶/ق/م مورخ ۵۹/۱۱/۲۱ ریاست جمهوری به نخست‌وزیر واصل گردیده است، برای اجراء به پیوست ابلاغ می‌گردد.»

بدین ترتیب سازمان بسیج ملی که حالا نام بسیج مستضعفین را بر پیشانی داشت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ملحق شد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیروهای رزمی مردمی را برای اعزام به جبهه‌های جنگ سازماندهی کرد.


(انجمن علمی تخصصی تاریخ)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ آذر ۹۴ ، ۲۲:۵۳
انجمن علمی تاریخ دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۴ ، ۱۵:۲۴
انجمن علمی تاریخ دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد

بسم الله الرّحمن الرّحیم

- خلاصه ی سخنرانی استاد فتّاحی: روز سه شنبه مطابق با 26/08/1394

- موضوع : داعش چگونه شکل گرفت ؟

-پیشینه تاریخی سلفی گری به دو مکتب باز می گردد : 1.مکتب اهل بیت

                                                  2.مکتب خلفا

درشناخت جریان سلفی تکفیری باید اشاره نمود که فرقه های مختلفی وجود دارد. مانند : شافعی ، سلفی ، حنفی و حنبلی.

« (امام)محمّد ابن حنبل » از مهمترین افرادی بود که نگرش سلفی گری را تقویّت کرد.وی در قرن 3 ه.ق می زیست.« ابن تیمیه» درقرن 8ه.ق عقاید وی را تقویت نموده و به تربیت شاگردانی پرداخت.از عقاید وی این بود که«سلفی هابهترازدیگران قرآن رادرک می کنند.»

- جریان سلفی گری شامل 4 مرحله است :

 1.مرحله تئوریک:

توسّط ابن تیمیه انجام گرفت.

 2.مرحله تطبیق و اجرا:توسّط محمّد ابن عبدالوهّاب(موسّس فرقه وهّابیّت) وشاگردانش     انجام گرفت.

3.مرحله تبدیل شدن سلفی به یک جریان نیرومند و تاثیر گذار:

که درعربستان شکل گرفت.

4.مرحله تبدیل شدن اندیشه سلفی به یک ایدئولوژی انقلابی:

   درکشورهایی چون :مصر،افغانستان،کشمیر،یمن و...که نتوانستند با سلفی ها مقابله       کنند.

- چراجریان سلفی گری شکل گرفت ؟

 دلایل شکل گیری جریان سلفی گری:

1.ضعف مشروعیّت نخبگان

2.عدم توانایی در تطبیق مبانی فکری دینی با مدرنیته

- ازعمده ترین گروه های سلفی می توان ازگروه های زیرنام برد:

1.سلفی های اعتدالی: همچون :اخوان المسلمین درمصرتوسّط رشیدرضا ،حزب توسعه عدالت،حزب آزادی وعدالت ،حزب نور و النهضه.هدف آنان« تلاش برای حفظ وتشکیل قدرت اسلامی موردنظر» است.

2.سلفی های دیوندیه:حوزه فعّالیّت آنان در مناطقی چون جنوب آسیا،سواحل اقیانوس هند،بنگلادش و ... است.این نوع سلفی گری دارای شاخه هایی مانند طالبان،جنداللّه

(عبدالمالک ریگی)و... است که هدفشان« نفی وجودآیین های دیگردرحکومت اسلامی به منظور بدعت بودن آنان،برعهده گرفتن اهل فکری تسنّن،مبارزه بارقباوتاکیدبرداعی گرایی اسلامی درهندوپاکستان »است.

3.سلفی های وهابی-تکفیری:که از دیگر گروه ها خطرناکتربوده و خاستگاهش عربستان است.حوزه ی فعّالیّت آنان درمناطقی چون القاعده،یمن،عراق،روسیه،جبهه النّصره است.ازشاخه های این گروه می توان به حزب هایی چون:داعش(دولت اسلامی عراق وشام)،افغان العرب،مغرب(الجزایر،چاد،نیجریّه و...)،الشّباب(درآفریقای شمالی) و جامعه اسلامیّه با هدف تلاش برای کسب قدرت وتشکیل خلافت ازطریق ترورو... ، حمایت مالی ازطرفداران و... است.آنان معتقدند که هرغیرسلفی کافراست وبایدکشته شودوبرای عقل وخرد اعتباری قائل نبوده وبرای جهاد تاکید می کردند.آنان عقیده دارند که هرکس دعاکند،قانون وضع کند،توسّل پیداکندو... مشرک است چه شیعه باشد ، چه سنّی وچه غیراینان.اندیشه های سلفی عقل ستیز وکاملاًارتجائی است.

گروه دیگری از سلفی های جدید التّشکیل نیز به وجود آمده اند که به ظواهر تمسّک دارند.

 

- وهّابیّت :

وهابیّت جزءجریان های سلفی-تکفیری است که بنیان گذارآن«محمّد ابن عبدالوهّاب» از سنّیان حنبلی است.ازدلایل انتشار دینش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 1.حمایت سیاسی و نظامی آل سعود

 2.دوری مردم نَجد ازآنان(به دلیل بیابانی بودن آن مناطق از تمدّنی برخوردار نبودند)

- داعش :

از اندیشه های جهادی-تکفیری در آوریل سال2013 م. شکل گرفت و هدفش بازگرداندن خلافت به خودشان است.شبکه ی القاعده در سال 2006م. «ابوبکربغدادی»

را تکذیب نموده وموجب شد که وی این گروه(داعش)راتشکیل دهد.داعش ابتدا درسوریه وارد عمل شدوهم اکنون مناطق زیادی چون سوریه وعراق را تحت کنترل دارد.

 

پایان

تنظیم:محمدرضا علی بیگی بنی

                                                                             

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۴ ، ۱۵:۰۹
انجمن علمی تاریخ دبیرستان علوم و معارف اسلامی شهرکرد